Vormingsaanbod 'Van polarisatie naar verbinding'

Wat? 

Over maatschappelijke onderwerpen bestaan er heel uiteenlopende – en vaak straffe meningen. Soms lijken er maar twee kampen te bestaan: je bent voor of tegen. Als leerkracht is het niet evident om je te bewegen tussen deze ‘kampen’. Fake news, sociale media en desinformatie zetten deze spanningen alleen maar op scherp.

Het project ‘Van polarisatie naar verbinding’ wil -op maat van elke school- handvaten aanreiken om met deze uitdagingen constructief aan de slag te gaan.  Het project richt zich zowel naar leerlingen, leerkrachten en ander onderwijspersoneel uit het lager en secundair onderwijs (Hooglede, Izegem en Roeselare).

Voor het opleidings-en vormingsaanbod werkt de Stad samen met het Netwerk Islamexperten, Ceapire en Solentra.x

Hieronder een greep uit het aanbod.

 

Omstaanderstrainingen voor leerlingen

Reacties van omstaanders zijn heel belangrijk bij discriminerende uitspraken, handelingen of zelfs geweld. Maar hoe kan je best reageren? De omstaanderstrainingen biedt inzicht hoe je best kan reageren op verschillende vormen van grensoverschrijdend gedrag. In het eerste deel leren leerlingen waarom mensen vaak wegkijken en niets doen. In het tweede deel worden handvaten aangeboden om te reageren en dus een actieve omstaander te zijn.

Voor wie: leerlingen uit de 2e graad secundair onderwijs (RSL)

Duur: 2 lesuren

 

Challenge Day voor leerlingen

Challenge Day is een dag vol beweging, spelletjes, praatrondes en emotie waarin er sterk rond bewustzijn, gelijkheid en herkenbaarheid wordt gewerkt. 

Het is een dag waarin jongeren de kans krijgen elkaar écht te leren kennen, om te laten zien wie zij zelf zijn en te ontdekken wie de andere deelnemers werkelijk zijn. 

Tijdens deze workshop gaan de jongeren actief aan de gang met drie hoofdonderwerpen:

  • Bewustwording van eigen gedrag en emoties
  • Meer begrip voor het gedrag en de emoties van anderen
  • Respect naar jezelf en anderen.

Een Challenge Day creëert een krachtige en solidaire schoolomgeving. Het programma pakt met aantoonbaar succes de meest algemene voorkomende problemen op school aan: vooroordelen, pesten, geweld, buitensluiting, intolerantie en intimidatie. Het programma kan aangepast worden op maat van de school, waarbij bepaalde thema's minder of meer naar voor kunnen komen.

Voor wie: leerlingen uit de 3e graad secundair onderwijs (RSL)

Duur: volledig lesdag

 

Vorming en opleiding op maat

Via het luik 'vorming en opleiding' wensen we op maat te werken van de school. Je zoekt ondersteuning in een klas of je wenst een vorming te organiseren voor leerkrachten. Ook een aanbod tijdens de pedagogische studiedag is mogelijk.

Een greep uit het aanbod:

  • Samenleven in diversiteit 
  • Islam in Europa: bedreiging of verrijking
  • Vorming rond ideologische theorieën, zowel extreem rechts als extreem links
  • Inleiding tot diverse culturen en religieuze gemeenschappen
  • IS in het Avondland: marginaal of radicaal
  • Halal of niet?
  • Organiseren van Safe Spaces. Dit zijn klasgesprekken met leerlingen (zonder leerkracht) rond bepaalde thema's:  gender, migratie, internationale conflicten, ...
  • Individuele casusbegeleiding               

 

Voor wie: voor leerlingen en leerkrachten uit het lager en secundair onderwijs (RSL, Hooglede en Izegem)

Duur: van 2 lesuren tot een halve/volledig dag

Voorwaarden: 

Dit aanbod is gratis voor scholen uit het lager en secundair onderwijs.

 

Hoe? 

Heb je interesse in dit aanbod? Laat het ons weten via het inschrijvingsformulier.

Na jouw inschrijving nemen we contact met je op om jouw vraag verder uit te klaren. 

 

(Dit aanbod wordt mogelijk gemaakt door projectmiddelen van de Vlaamse Overheid. De toekenning van deze middelen wordt officieel bekend gemaakt op 1 juli 2024. Indien de projectmiddelen niet worden toegekend, verdwijnen de omstaanderstrainingen naar leerlingen of de Challenge Day voor leerlingen uit het aanbod.)

x
Kan ik je helpen?
Bertje, chatbot van Roeselare. Kan ik je ergens mee helpen?