Een nieuw mobiliteitsplan voor Rumbeke

23 juni 2022

De drie grote pijlers waarop het nieuwe mobiliteitsplan steunt zijn verkeersveiligheid, leefbaarheid en leesbaarheid. Dit realiseren we met een uitgebreide zone 30, fietsstraten en circulatiewijzigingen.

Uitgebreide zone 30

Nu is het centrum van Rumbeke al zone 30. Dit wordt uitgebreid tot in de woonwijken. De voordelen van 30 km./u. zijn groot: minder ernstige ongevallen, rustigere buurt, veel kleinere kans op verwondingen bij ongevallen, …

15-tal fietsstraten

Er komen een 15-tal nieuwe fietsstraten. Zo bouwt de Stad verder aan haar Velodroom #VANRSL, waar de fietser het ritme bepaalt.

In het centrum van Rumbeke vormt het netwerk van fietsstraten een fietszone. De auto is er nog steeds welkom aan 30 km./uur, maar blijft achter de fiets.

Circulatiewijzigingen

In een aantal straten verandert de rijrichting. Door te werken met circulatielussen, verdwijnen er

enkele chaotische situaties aan kruispunten. Doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer worden uit elkaar gehaald en volgen elk een andere route.

Enkele straten uitgelicht:

  • Met de invoering van een woonerf, komt er eenrichtingsverkeer in de Koestraat tussen de Pastoor Slossestraat en de Hoogstraat, in de richting van de Hoogstraat.
  • In de Rumbeeksesteenweg rijd je in de toekomst met de wagen in één richting tussen de Koningsstraat en de St. Blasiusstraat, in de richting van het Kerkplein. Op die manier wordt het aan de ingang van basisschool De Verrekijker ook een pak veiliger. .
  • Met het invoeren van eenrichtingsverkeer in de Koningsstraat en een deel van de Rumbeeksesteenweg wordt dit kruispunt veiliger en leesbaarder.
  • In een deel van de Sint-Blasiusstraat keren we de richting om.
  • De smalle Louis Leynstraat wordt eenrichting in de richting van de Hoogstraat.
  • In een deel van de Maria’s Lindestraat start er een proefproject om het aantal verkeersbewegingen doorheen de buurt te laten dalen, dit na het invoeren van de fietsstraten. We houden voor- en nadien verkeerstellingen.

Bijkomende accenten

Naast het netwerk van fietsstraten, komen er ook andere maatregelen die de veiligheid van de fietser zullen verhogen.

  • Aan het Sterrebos komen er aan beide kanten nieuwe verhoogde fietspaden in de Moorseelsesteenweg tussen de Vijfwegen en de Sterrebosdreef.
  • Fietssuggestiestroken zullen onder andere opduiken in de Hoogstraat, Vijfwegenstraat en Zuidmolenstraat.
  • Het beurtelings parkeren in de Vijfwegenstraat wordt afgeschaft.
  • In de Oekenstraat komen er aan weerszijden fietspaden aan van aan de Rijksweg tot aan de Wervikhovestraat. Het kruispunt met de Wervikhovestraat krijgt een nieuwe inrichting.
  • Op een aantal kruispunten brengt de Stad de voetganger beter in beeld. Dit is het geval aan de Vijfwegen, aan de kruising van de Rumbeeksesteenweg met de Zonnebloemstraat, …
  • Vanuit de Bornstraat of Verbrandhofstraat de brede Meensesteenweg oversteken zal in de toekomst ook veiliger kunnen, doordat er een middeneiland komt.

 

In het boekje lees je meer over de maatregelen en wanneer die worden ingevoerd. Je vindt op deze webpagina ook alle informatie.

x
Kan ik je helpen?
Bertje, chatbot van Roeselare. Kan ik je ergens mee helpen?