Oproep: een idee voor de app-strategie #VANRSL

21 mei 2021

Stad Roeselare, een van de centrumsteden, ontwikkelde een appstrategie die de Stad de komende jaren moet gidsen doorheen het app-landschap en digitale ontwikkelingen: welke app(s) maken we zelf, welke apps ondersteunen we en wat doen we niet? En bovendien, hoe past deze appstrategie binnen de bredere technologische en communicatievisie van Roeselare?

You can download the English version of this request for information down below.

Deze appstrategie zouden we graag voorstellen aan experten in digitale media, technici en/of appbouwers. Zodat we met jullie ideeën, aanvulling en kritiek tot een nog rijker geheel kunnen komen. Deze verfijnde appstrategie is daarna rijp voor een eerste aanbesteding (2de helft 2021).

Open call: we roepen iedereen met expertise over apps, digitale strategieën en appontwikkeling op om contact op te nemen en samen in gesprek te gaan. Het doel is om zo ons én jouw netwerk breder te maken en onze visie te verrijken. Ken jij iemand die gegarandeerd iets kan betekenen voor ons project? Stuur onze request for information gerust door.

Context

Het aantal apps is onuitputtelijk en iedere burger (in de meest brede zin van het woord) gebruikt er verschillende volgens eigen inzichten, specifieke noden en bruikbaarheid. Apps hebben dan ook hun maatschappelijke bestaansrecht meer dan bewezen.

Waar we zeker bij moeten stilstaan, zijn recente onderzoeksresultaten over digitaal mediagebruik in Vlaamse en Belgische huishoudens. Deze onderzoeken leren dat de smartphone namelijk dé drager is voor internetgebruik is in de Vlaamse en Belgische huishoudens, en dat belang blijft toenemen ten nadele van laptops en vaste pc's. Ook groepen die minder digitaal vaardig zijn, hebben toegang tot een smartphone. Dat betekent dat er veel opportuniteiten zijn om een laagdrempelige dienstverlening en informatie aan te bieden via een app die de doelgroep kan bereiken. Op voorwaarde dat de app aansluit bij de noden, verwachtingen en leefwereld van de gebruikers. Bovendien zetten we als Stad nu en de komende jaren sterk in op digitale inclusie.

De vraag ligt al een eind op tafel of we burgers ‘verliezen’ in ons stadsbeleid als we niet sterker inzetten op online dienstverlening beschikbaar via smartphone? Moet onze smartphone geen belangrijk online kanaal worden in ons ‘digitaal’ stadhuis? Kunnen we burgers op maat informeren over dingen die hen echt interesseren? Kunnen we burgers acties laten ondernemen met tools die ze echt willen gebruiken?

We kennen de valkuilen: we zien rondom ons dat specifieke apps voor de publieke sector komen en gaan. Het gebruik is vaak ondermaats t.o.v. de inzet of de burger is geen vragende partij. Bovendien worden veel noden van de burger al ingelost door specifieke apps die op een globaal terrein spelen en waar ons lokaal bestuur geen tegengewicht kan of wil zijn.

Apps voor Roeselare zijn niet nieuw. Als overheid zet Roeselare in op digitale transformatie. Dit betekent dat we als smart city continu investeren in tal van digitale middelen om met onze burgers te communiceren, om samen te werken, om het leven van onze burger of bezoeker gemakkelijk te maken, om onze werking te verbeteren, … .  Apps maken daar een deel van uit. Roeselare gebruikt momenteel verschillende apps om digitaal en efficiënt te werken binnen onze organisatie. We promoten naar de buitenwereld een pak apps die het leven van onze burgers, bezoekers en bedrijven gemakkelijker maakt. Dat zijn vaak apps ontwikkeld voor een brede regio, zoals de Hoge nood-app, Mooimakers app, de running city app, parkeren met Mobigo, etc. Er zijn ook heel wat populaire apps waar we geen aandeel in hebben, maar die vaak gebruikt worden door onze doelgroepen (zoals Booking, Tripadvisor, Recycle, …).

We begrijpen de digitale context waarin we leven en de mogelijkheden die een app kán bieden, voor een brede en/of specifieke doelgroep. Daarom zochten we als Stad een manier om slim met apps om te gaan en de juiste toepassing(en) te zoeken in de brede zin van het woord, met de gebruiker voorop. Dit resulteerde in de appstrategie #VANRSL., gestoeld op onderzoek en visie. Met daarin een plan van aanpak en een afwegingskader dat helpt beslissen of we een app al dan niet ontwikkelen binnen een ecosysteem van apps en/of deel laten uitmaken van een overkoepelende “Roeselare app”. De komende jaren werken we op 4 terreinen verder om de appstrategie concreet te maken:

  1. Bestaande apps ondersteunen door (open) data aan te leveren i.p.v. zelf na te bouwen
  2. Modulaire RSL app bouwen
  3. Verschillende apps voor specifieke doelen/doelgroepen
  4. Eigen workforce efficiënter maken door interne apps aan te kopen of te bouwen

Contact

Ben je geïnteresseerd in deze strategie? Wil je hierover jouw mening geven en/of jouw expertise delen? Neem contact op met het projectteam voor een vrijblijvend gesprek. Geïnteresseerden mogen per mail contact opnemen met het projectteam (met onder andere ICT, Strategische cel en communicatie): projectleider communicatie Stad Roeselare - Annebeth Boudry – annebeth.boudry [at] roeselare.be (annebeth.boudry [at] roeselare.be)

Lees meer artikels over:

  • Foto van jongen met smartphone op perron Stad Roeselare - copyright Maarten Devoldere
Toon vergrote weergave in een popup (Foto van jongen met smartphone op perron Stad Roeselare - copyright Maarten Devoldere)
x
Kan ik je helpen?
Bertje, chatbot van Roeselare. Kan ik je ergens mee helpen?