Tips voor handelaars

Wat? 

FOD Economie publiceerde een handige gids voor de opening van de handel.  

Bovendien worden er nuttige tips gegeven om veilig om te gaan met jouw klanten in de strijd tegen COVID-19.

Nu winkels verplicht worden om hun klanten enkel op afspraak te zien, daalt een volgende zucht van ontgoocheling over de lokale handel. De echte ondernemer probeert alweer de rug te rechten, en gaat op zoek naar manieren om dit zo goed mogelijk op te vangen. Op vraag van Stad Roeselare geeft marketingstrateeg Kurt Ostyn vijf concrete tips om het winkelen op afspraak zo goed mogelijk aan te pakken. Eerst het goede nieuws: jouw klanten mogen per twee bij jou komen winkelen. Dat werkt sowieso drempelverlagend. Ook al is het op afspraak, toch zal voor sommigen het shoppen met iemand uit de bubbel een leuke ontsnapping en ontspanning zijn. Of dat zou het toch moeten zijn.

Tip 1: Klaag niet

Ook al is de neiging groot om via sociale media jouw frustraties en moedeloosheid te uiten, toch brengt dit niets op. Integendeel: het is voor jouw klant helemaal niet uitnodigend een afspraak te boeken bij een winkelier die ongelukkig is. Een winkelbezoek moet precies het omgekeerde bieden: eventjes ontsnappen aan alle Coronanieuws.

Tip 2: Een afspraak maken moet poepsimpel zijn

Sommigen willen dit bij jou aan de winkeldeur, anderen telefonisch, nog anderen online. Probeer geen keuzes te maken. Zet alle mogelijkheden open. Er bestaan hiervoor zeer gebruiksvriendelijke en budgetvriendelijke tools. Calendly is wellicht de meest populaire tool.

Tip 3: Zorg ervoor dat jouw klanten vooraf weten waar ze zich aan kunnen verwachten

Dat kan je zeer eenvoudig door een filmpje te maken (mag met jouw smartphone) waarin jezelf de winkel binnenstapt en toont waar de handen ontsmet moeten worden en hoe je alles aantrekkelijk en veilig hebt ingericht. Met de glimlach natuurlijk.

Tip 4: Communiceer online

Ondertussen zal iedereen wel begrepen hebben dat sociale media voor een lokale handelaar zeer doeltreffend zijn. Vroeger adviseerden we om jouw volgers niet met foto’s van producten en collecties te bestoken. Maar vandaag moet je dat net wél doen! Overvloedig. Breng jouw winkel naar buiten via Facebook, Instagram, enz… Zo is de kans veel groter dat iemand plots een leuk kleedje ziet, en een afspraak maakt om het te komen passen. De verkenningsfase van het shoppen gebeurt nu noodgedwongen online.

Tip 5: Durf rechtstreeks communiceren met jouw trouwste klanten

WhatsApp is daar wellicht de beste tool voor. Maak een filmpje waarbij je jouw klant rechtstreeks aanspreekt en doorheen jouw winkel meeneemt naar zaken waarvan je weet dat ze beantwoorden aan de smaak en stijl van jouw klant. Hoe persoonlijker, hoe beter.

Samengevat:

  • Breng jouw winkelaanbod naar buiten.
  • Nodig uit.
  • Schenk jouw klanten wat verstrooiing. Want ja… ook dat is beleving.

Nog meer sectorgerichte informatie en specifieke fiches vind je op:

www.comeos.be
www.unizo.be
www.economie.fgov.be

x
Kan ik je helpen?
Bertje, chatbot van Roeselare. Kan ik je ergens mee helpen?