Driehoeksoverleg Roeselare/Izegem/Hooglede - PZ RIHO- Parket West-Vlaanderen

16 september 2024

In opvolging van de zonale veiligheidsraad werd op 16 september 2024 op vraag van de burgemeester van Roeselare een driehoeksoverleg georganiseerd tussen de lokale besturen Roeselare, Izegem en Hooglede, de politiezone RIHO en het parket West-Vlaanderen. Doelstelling van het overleg is de bespreking van de aanpak van de overlastproblematiek.

Systematische identiteitscontroles, inbeslagnames en straathoekwerk

Sinds begin deze maand hebben de politieploegen binnen de Politiezone RIHO de toelating om systematische identiteitscontroles uit te voeren voor een periode van één maand, tot en met 6 oktober 2024.

Om proportioneel te werk te gaan, is de zone waarbinnen deze controles mogen gebeuren, als volgt afgebakend: Mandellaan, Ardooisesteenweg, Parking uiteinde Gasstraat, Ooststraat, Jan Mahieustraat, Chicoreistraat, Rondekomstraat, Weverijstraat, Stationsdreef, Sint-Amandsstraat, Site TRAX, Beversesteenweg, Herentalslaan.

Deze controles dienen afschrikkend te werken en dienen om de openbare orde en veiligheid in de stad te vrijwaren.

Ze zijn aanvullend op de reeds eerder genomen maatregelen, zoals:

  • verdubbeling van het aantal camera’s (naar 165 in Roeselare), waaronder recent ook het Munitieplein
  • versterkt politioneel toezicht
  • complementaire inzet van private bewaking
  • diverse aanhoudingen (waaronder 10 drugskoeriers)
  • inbeslagnames (7 voertuigen)
  • 11 plaatsverboden
  • 3 uithuiszettingen

Daarnaast werd hulpverlening sinds het voorjaar 2024 uitgebreid van 3 naar 5 straathoekwerkers.  De drughulpverlening van Kompas werd in uren uitgebreid, mede met middelen van de Stad. Stad financiert sinds 2024 nog eens 35.000 euro per jaar extra, naast de reeds voorziene 80.000 euro. Iedereen die moeilijkheden ondervindt door het gebruik van illegale middelen kan in de voormiddag zich aanmelden via het nummer 0473 53 57 98.  

Meldingslijn bij druggerelateerde overlast

De Stad en de politie willen burgers oproepen om maximaal de bestaande kanalen aan te wenden. De bekendmaking van die kanalen werd verbeterd.

Op de website van Stad Roeselare is er een pagina drugs waar burgers alle informatie op vlak van preventie, hulpverlening en melding bij druggerelateerde overlast terug kunnen vinden.

Voor dringende politiehulp als men iets verdachts merkt, zoals een persoon, voertuig of een verdachte situatie:  bel meteen 101 zodat de politie snel ter plaatse kan komen. Je directe telefonische melding van een verdachte handeling is zeer belangrijk.

Op de website van de politie kan je het niet-dringende meldingsformulier vinden. De politie bekijkt deze meldingen op dagelijkse basis en volgt ze zo snel mogelijk op. Je krijgt daarna een bevestiging dat jouw melding in behandeling is.

Wie niet over een pc beschikt of onvoldoende digitaal vaardig is, kan contact opnemen met 051 26 26 20 (niet-dringende melding).

Veiligheid in de stationsomgeving

Het Stationsplein is één van de meest gebruikte plaatsen in de Stad, zowel toeristisch, recreatief, evenementieel, een mobiliteitshub voor pendelaars, scholieren, …. Het is een plek waar verschillende mensen met elkaar in contact komen en waar ontmoeting mogelijk is.

Dit kan soms wat spanningen met zich mee brengen en de voorbije maanden werden verschillende maatregelen genomen om de netheid en de veiligheid op en rond het Stationsplein te verhogen. 

  • Kordate aanpak van overlast

De opdracht van de externe veiligheidspartner werd uitgebreid en we verhoogden de inzet van Gemeenschapswachten en politie.

Overlast wordt aangepakt door flexteams van de politie, met statische en dynamische bewaking op verschillende tijdstippen en plaatsen. De nieuwe gestripte politiecombi’s komen meer en meer in het straatbeeld. Overlastgedrag wordt niet getolereerd.

Waar nodig worden individuele plaatsverboden ingesteld om de nodige rust op het plein terug te brengen. Deze plaatsverboden worden nauwgezet opgevolgd door de aanwezige partners op het terrein. Ook het alcoholverbod op het Stationsplein, De Munt en De Coninckplein is nog steeds van kracht.

  • Proper stationsgebouw

De stad drong verder aan bij de NMBS om de nodige inspanningen te leveren op vlak van netheid en overlast.

Er worden dagelijks meer poetsbeurten voorzien, zowel tijdens de week als in het weekend en er wordt werk gemaakt van een 24/24 badgeticketing systeem. Dit laatste zorgt ervoor dat de toegang tot de parking enkel mogelijk gemaakt wordt voor wie over een geldig parkeerbewijs beschikt. De toegang wordt eveneens beperkt d.m.v. speedgates aan de inrijpoorten. Deze aanpassingen zijn goed voor een totale investering van €190.000 van de NMBS.

  • Samen veilig onderweg

Om de verschillende mobiliteitsstromen op en rond het Stationsplein te bevorderen, werden infoborden bevestigd aan de voetgangerszone in het kernwinkelgebied waarop aangeduid staat dat het voetpad geen rijpad is voor steps. In een voetgangerszone moeten andere weggebruikers zich stapvoets verplaatsen. Ook wordt deze boodschap maximaal gecommuniceerd in onze gemengde zones op en rond het Stationsplein en De Munt.

Bij drukte vragen we fietsers en steppers om hun vervoersmiddelen aan de hand te houden. Enkel met wederzijds respect kunnen we ook in deze gemengde zones een aangename rust creëren.

Veiligheid als prioriteit van de bestuursploeg

De Stad zet via een driesporenbeleid in op veiligheid: preventie, sensibilisering en waar nodig handhaving en sanctionering. We zien een toenemende (zichtbare) groep van maatschappelijk kwetsbaren met een verslavingsproblematiek, mentale problemen, … Vanuit de Stad voeren we een aanklampend beleid en waar nodig intensifiëren we dit nog verder.

Zo is er een nauwe samenwerking tussen de verschillende actoren binnen dit driesporenbeleid. Dit casemanagement buigt zich over de verschillende problematieken en stemt af met betrekking tot interventies op vlak van individuele hulpverlening, begeleiding en waar nodig repressief optreden en sanctionering.

Sinds één september 2024 werd de aangiftemogelijkheid voor niet-dringende aangiftes in de politiepost in het station uitgebreid. Op woensdagnamiddag en zaterdagvoormiddag wordt de aangiftecapaciteit verdubbeld en op maandag kan er aangifte gebeuren in de avonduren, gelijklopend met de openingsuren van het stadhuis.  Een afspraak maak je online via www.politiezoneriho.be.

De verschillende maatregelen op gebied van veiligheid werpen hun vruchten af en dat zien we in de daling van het aantal overlastincidenten en gerechtelijke feiten. De stationsomgeving blijft wel bijzonder gevoelig voor diefstal, het vaakst voorkomende feit in de omgeving. Er wordt dan ook blijvend ingezet op (fiets)diefstalpreventie via fietsregistratie en gebruik van goede sloten. 

 Dagelijks onderhoud en netheid

Het dagelijkse onderhoud door de Stadsdiensten van straten, pleinen en parken, vergt veel inspanning: dagelijks zijn 18 stadsmedewerkers er mee bezig. In 2023 haalden ze maar liefst 177.020 kg afval op, afkomstig uit vuilnisbakken en sluikstort. De vrijwillige Mooimakers ruimden 6.5160 kg afval op. 

Naast sensibiliseringsacties, blijft ook handhaving noodzakelijk. MIROM zet in al haar gemeenten 11 camera’s in om sluikstorters te vatten.  

In 2023 werden er in Roeselare 985 GAS-boetes uitgeschreven voor zwerfvuil en sluikstort. Er werden toen 171 GAS dossiers behandeld rond sluikstorten bij glasbollen. 

In de eerste helft van 2024 (januari t.e.m. juni) werden er al 359 GAS-boetes uitgeschreven voor zwerfvuil en sluikstort. Voor sluikstorten bij glasbollen werden er in de eerste zes maanden van dit jaar 155 GAS dossiers behandeld.

Stad Roeselare heeft aan MIROM gevraagd om de camera inzet te verhogen. Per week zullen er straks twee camera’s van MIROM op Roeselaars grondgebied opgesteld worden.

Brief aan de federale formateur

Burgemeester Kris Declercq richt ook een brief aan federaal formateur Bart De Wever.

Onze armen als lokale overheid zijn te kort. Dealers worden aangehouden en een paar uur later vrijgelaten, uithuiszettingen zijn juridisch problematisch voor overlastsituaties, de opvang en verslaafdenbegeleiding kent in onze regio 125 dagen wachttijd, collocatie is vaak onmogelijk…

Ik sta zij aan zij met ongeruste inwoners. Ook zij begrijpen de beslissingen van hogerhand niet meer. We mogen de strijd tegen overlast en drugs niet opgeven. Maar geef ons alsjeblief de juiste instrumenten.’

Burgemeester Declercq pleit daarom voor:

  • Echte toepassing van snelrecht door het parket en sanctionering.  Justitie dient meer middelen te voorzien om dit mogelijk te maken.
  • De uitbreiding van de bestuurlijke bevoegdheden van de burgemeester, naar Nederlands voorbeeld, om mensen gedwongen naar een zorginstelling te verwijzen bij problematisch gebruik of indien ze zorg blijven weigeren, en een private woning tijdelijk te kunnen sluiten in geval van overlast. Een vernieuwde aangepaste versie van de afgeschafte wet op de landloperij is nodig.
  • Daarnaast dienen daartoe ook de wachtlijsten bij diezelfde zorginstellingen drastisch te worden ingekort en de ondersteuning verhoogd, in overleg met de Vlaamse formateur.
  • Spreid nacht- en dagopvang over de referentieregio’s.
  • Zorg voor een adequate financiering van de politie en ontzorg haar van administratieve taken, om nog gerichter te kunnen optreden op het terrein, m.a.w. minder binnen en meer op straat.
  • Installeer naast de nationale Drugscommissaris ook een drugscommissaris voor de centrumsteden, die de drugsaanpak lokaal kan coördineren.

Hierbij probeert de Stad op alle echelons voldoende slagkracht te krijgen.

  • Veiligheid
Toon vergrote weergave in een popup (Veiligheid)
x
Kan ik je helpen?
Bertje, chatbot van Roeselare. Kan ik je ergens mee helpen?