KiCK: efficiënt detailhandelsgebied

Wat? 

Wat is KiCK?

Het KiCK project wil inzetten op een efficiënt en effectief detailhandelsgebied in de deelnemende steden. Centraal staat kernversterking door samenwerking op een slimme, innovatieve maar ook authentieke manier.

De West-Vlaamse vier centrumsteden – Brugge, Kortrijk, Roeselare en Oostende – en Ieper slaan de handen in elkaar om de lokale economie in de handelskernen opnieuw te laten floreren na een moeilijk jaar. De bundeling van krachten gebeurt binnen het Europees EFRO-project KICK (‘Kernversterking in CentrumKernen’). Focus ligt op het gebruik van big data en slimme technologieën. De steden werken samen, maar leggen eigen klemtonen. Projectpromotor POM West-Vlaanderen rolt de resultaten daarna uit naar alle West-Vlaamse steden en gemeenten.

Roeselare wil samen met de andere West-Vlaamse centrumsteden de lokale economie ‘slim’ aanpakken.  Als slimme steden of smart cities creëren we sterkere handelskernen en maken we het leven van de inwoners en bezoekers eenvoudiger, duurzamer en kwalitatiever. Zo verkennen de centrumsteden de mogelijkheden van big data monitoring, verzameld door o.a. sensoren en slimme camera’s om passantentellingen, koopstromen, nagaan van verblijfsduur, looplijnen en impactbepaling van evenementen in kaart te brengen.

5 domeinen

  • Ondernemingsvriendelijke kernen
    Communicatie tussen de steden en hun ondernemers is belangrijk. De centrumsteden onderzoeken samen de mogelijkheid om een overkoepelend platform te integreren om sneller en efficiënter te communiceren. Door tevredenheidenquêtes bij consumenten en bevragingen bij handelaars worden beiden beter op elkaar afgestemd.
     
  • Bestrijden van leegstand
    Leegstand is een toenemend probleem in de meeste West-Vlaamse steden. We gooien alle verworven kennis en ervaring bijeen om tot een effectief en efficiënt leegstandbeleid te komen. Op de agenda: een grondige analyse van de leegstand, het aantrekken van nieuwe ondernemers, herbestemming van handelspanden, optreden als matchmaker tussen pand en ondernemer …
     
  • Meer beleving in de shoppingsteden
    Alle stadskernen hebben een uniek en onderscheidend karakter maar dit is nog te weinig bekend bij het brede publiek. Iedere stad moet zijn eigen identiteit bepalen. Beleving en vergroening spelen hierbij een belangrijke rol. Met nieuwe technologieën en een aanpak op maat zal elke stad zijn authentieke troeven uitspelen zonder elkaar te beconcurreren.
     
  • Aantrekken en behouden van nieuwe unieke ondernemers
    Unieke detailhandelszaken zorgen voor een meerwaarde. De deelnemende steden onderzoeken verschillende methodes en strategieën om handelaars met een origineel aanbod of aanpak aan te trekken.
     
  • Slim inzetten op bereikbaarheid, parkeerbeleid en veiligheid
    Als antwoord op de coronacrisis onderzoeken we ook innovatieve oplossingen op vlak van hygiëne en veiligheid.

Over het project en de subsidie

Partners POM West-Vlaanderen (projectleider), Ondernemerscentrum, Stad Brugge, Stad Oostende, Stad Kortrijk, Stad Ieper, Stad Roeselare
Periode

Dit project loopt van 1 september 2020 tot 31 augustus 2022.

Budget

Totaal  projectbudget: € 1.937.675

Projectbudget Roeselare: € 371.100 waarvan €260.000 (70%) gesubsidieerd;
door EFRO Vlaanderen: 40%, Hermes: 20%, Provincie West-Vlaanderen: 10%

 

 

x
Kan ik je helpen?
Bertje, chatbot van Roeselare. Kan ik je ergens mee helpen?