Helden en schurken

Wat? 

Wat als extreme geluiden luider klinken en andere stemmen weinig worden gehoord? Met helden en schurken heb je de kans om een alternatief geluid te laten horen.

Samen met de jongeren verzinnen we een verhaal dat een alternatief biedt aan stereotypen, vooroordelen en discriminatie. Dit verhaal tekenen de leerlingen zelf uit in de vorm van een strip.

Helden en schurken

Doelstellingen

  • Bewustzijn creëren voor de gevaren van extreme ideeën
  • Reflectie op gedrag van het gebruik van extreme ideeën
  • Empoweren: versterken van de kinderen tegen extreme ideeën door het formuleren van een alternatief geluid

We bieden aan:

  • Een lessenpakket en ondersteunend materiaal dat je als leerkracht kan gebruiken in de lessen.
  • Werkdocumenten voor de leerlingen.
  • Verzamelalbum Helden en schurken gevuld met alle strips die de leerlingen tekenden.
  • Toegang tot de website van Helden en schurken.
  • Een professionele striptekenaar komt in de klas het verhaal uitwerken samen met de leerlingen (1 lesmoment van 1 uur en 1 lesmoment van 2 uur).
  • Vorming voor de leerkrachten over het thema en de methodieken.
     

      

Voorwaarden: 

Je bent bereid om binnen de lessen een 6-tal momenten vrij te maken om met ‘Helden en schurken’ aan de slag te gaan:

  • 3 à 4 lesmomenten ter voorbereiding
  • 2 à 3 lesmomenten om de strip uit te werken (met ondersteuning van de striptekenaar).
     

Je bent bereid om de inleidende vorming te volgen (1 dagdeel).

Hoe? 
  • Dit aanbod geldt voor leerlingen uit de derde graad basisonderwijs van Roeselare, Izegem en Hooglede.
  • Afhankelijk van een aantal voorwaarden komt de stad of gemeente geheel, gedeeltelijk of niet tussen in de kosten (materiaal, ereloon striptekenaar, drukkosten, kosten vorming,…).
     

Ben je overtuigd om samen met je klas een verhaal te schrijven over helden en schurken? Registreer je voor 15 oktober en motiveer waarom jullie school wil deelnemen.

Lees hier alvast de getuigenis van Sofie.

Ik neem al enkele jaren deel aan dit project en ben altijd blij dat ik bij de ‘gelukkigen’ ben als ik een bevestiging krijg van inschrijving.

Het project start met een voorbereiding in de klas. Er is een ruim aanbod waaruit je zelf kiest. Zo gaan de kinderen o.a. aan de slag met foto’s. Hier merk je heel snel dat kinderen etiketten plakken op mensen op basis van uiterlijke kenmerken. Het is voor hen dan ook vaak confronterend om vast te stellen dat niets lijkt wat het is. Het aansluitend gesprek in de klas is heel belangrijk. Ik probeer dit ook altijd direct terug te koppelen naar de actualiteit. Ik toon elke dag het nieuws van Karrewiet in de klas. In de maatschappij worden we ook vaak geconfronteerd met extreme ideeën en klasgesprekken zijn de uitgelezen manier om wat tegengewicht te bieden.

Het voorbereiden van het scenario met Conz is altijd een fantastische ervaring. Hij bouwt samen met de kinderen een verhaallijn op. Ik ben ieder jaar verrast van de creativiteit van de kinderen. Heel vaak gaan de kinderen voor een thema dat leeft in de klasgroep. Stille waters komen vaak met de meest verrassende ideeën. Het doet me altijd deugd om vast te stellen dat elk kind talenten heeft.

Het uittekenen is dan het derde luik en het meest creatieve. Dat vinden de kinderen uiteraard super leuk vooral omdat ze begeleid worden door een echte vakman. Dan dringt het voor sommige kinderen pas echt door dat ze SAMEN een stripverhaal aan het maken zijn.

Het hoogtepunt van dit project is uiteraard de dag dat ze hun eigen strip, volledig afgewerkt en gedrukt, in hun handen krijgen. Je ziet de trots op hun gezichtjes en dat maakt je als juf blij.

Het voornaamste is dat je hen iets hebt aangereikt waardoor ze (hopelijk) anders zullen omgaan met extreme ideeën en vooroordelen. Dat is uiteindelijk ook het opzet van dit project.

Ik kan het project dus enkel maar toejuichen!

Sofie Deschryvere

Basisschool Sint-Lutgart 5de leerjaar

Banner RIHO

x
Kan ik je helpen?
Bertje, chatbot van Roeselare. Kan ik je ergens mee helpen?