Stad bespreekt bezorgdheden rond nieuwe routes met De Lijn en promoot andere opties.

22 Januari 2024

Het aanbod van De Lijn is sinds 6 januari in heel Vlaanderen grondig gewijzigd, ook in Roeselare. De stadslijnen 1, 2, 5 en 6 zijn verdwenen, waardoor ook heel wat haltes in de wijken geschrapt zijn. 

Een overzicht van de voornaamste wijzigingen in Roeselare lees je hier.

Je vindt het aanbod van alle bussen terug op delijn.be/nieuwenet. Heb je liever een papieren folder? Haal er eentje op in De Lijnwinkel (Ardooisesteenweg 20) of aan het onthaal van de Stadsdiensten (in ARhus, De Munt). Je kan ook bellen naar het gratis telefoonnummer 1788 en dan sturen we een exemplaar op. Een gedetailleerd overzicht van de dienstregelingen kan voorlopig enkel digitaal geconsulteerd worden, helaas nog niet op papier. Navraag bij De Lijn leert dat die op termijn nog beschikbaar worden gesteld. Zodra dit zo is, zullen we die ook aanbieden bij het onthaal van de stadsdiensten. 

Mee met een flexbus (vroegere belbus)  

Ter compensatie van geschrapte haltes, zet De Lijn in op flexvervoer dat je vooraf reserveert via de Hoppincentrale. De flexbus biedt mogelijks een oplossing voor wie zijn reistraject niet of slechts gedeeltelijk kan afleggen met vast openbaar vervoer. Via de Hoppinreisplanner kan je ontdekken of de flexbus voor jou een oplossing kan bieden.  Op een flexbus gelden dezelfde tarieven en vervoerbewijzen als op een andere bus van De Lijn. 

Je kan op drie manieren een rit met een flexbus reserveren. Da’s niet via De Lijn, maar via Hoppin: 

  • Telefonisch: je belt naar de Hoppincentrale op 0800 12 2 12 en zegt waar je naar toe wil. 

  • Via de website www.hoppin.be klik je op “boek je flexbus”. Je moet éénmalig een account aanmaken op basis van je telefoonnummer. 

  • Via de app Hoppin, die je kan downloaden op je smartphone. 

De stad in gesprek met De Lijn:

Gemelde knelpunten worden doorgegeven aan het bestuur van De Lijn, met wie er nauw contact is vanuit de Stad. Ook de vraag naar extra flexhaltes is ondertussen gesteld, in de hoop op een positief antwoord.  

Naast bijkomende verduidelijkingen en communicatie over het aanbod van De Lijn, willen we als Stad ook nog eens extra de bestaande initiatieven/ flankerende maatregelen promoten die bestaan om voornamelijk senioren en minder mobiele inwoners op weg te helpen. 

Vervoerscheques : alle info en voorwaarden lees je hier. 

Minder Mobiele Centrale: alle info en voorwaarden lees je hier of contacteer je mutualiteit.

  • Busstation
Toon vergrote weergave in een popup (Busstation)
x
Kan ik je helpen?
Bertje, chatbot van Roeselare. Kan ik je ergens mee helpen?